Ieder jaar op 1 juli wordt de huurprijs aangepast. U ontvangt hierover tijdig bericht. Het percentage van de aanpassing kan per woning verschillen, maar valt altijd binnen de wettelijke kaders. Het beleid van Woningstichting Weststellingwerf is er op gericht om de woningen zo betaalbaar mogelijk te houden. Wilt u bezwaar maken tegen de huurverhoging? Dan kunt u een bezwaar indienen bij de Huurcommissie. Bezwaren tegen huurverhoging worden niet door de klachtencommissie behandeld.
Huur betalen
U woont in een huurhuis van de woningstichting. Als tegenprestatie betaalt u iedere maand huur. Wij verwachten van u dat u dit bedrag elke maand op tijd betaalt. Hoe dat maandelijkse bedrag is opgebouwd en hoe u de huur kunt voldoen leest u in huuropbouw, huurverhoging en huurbetaling. Lukt het een keer niet om de huur tijdig te voldoen, dan leest u in betalingsproblemen hoe we dat in overleg kunnen oplossen.
Huur opbouw
De huurprijs van een woning wordt vastgesteld met behulp van een puntensysteem. Aan alle ruimtes en voorzieningen in een woning worden bepaalde punten toegekend. Het totaal aantal punten wordt vermenigvuldigd met een zogenaamde puntprijs en zo bepalen wij de huurprijs.
Huurbetaling
Wij rekenen erop dat u als huurder op tijd uw huur betaalt, zoals ook in het huurcontract is vastgelegd. Dit betekent dat de huur op de eerste van de maand betaald moet zijn. U kunt dit op verschillende manieren doen. Het makkelijkste is om gebruik te maken van een automatische incasso.
Betalingsproblemen
Als u de huur niet vóór de eerste van de maand heeft betaald, ontvangt u een herinnering van ons. Betaalt u dan nog niet, dan ontvangt u een aanmaning. Betaalt u dan nog niet, dan kunnen wij een incassotraject starten. Daarbij kunt u een rekening krijgen voor de incassokosten.
Dit willen we natuurlijk voorkomen.
Neemt u daarom zo snel mogelijk contact met ons op als u problemen heeft met het tijdig betalen van uw huur.